woensdag 23 juli 2014

Eisen aan het ontwerp


Ettelijke jaren geleden heb ik me eens hobbymatig verdiept in het ontwerpen van schepen met als resultaat het lijnenplan van het ideale schip: een stalen knikspant van 43 voet die ik zou gaan bouwen als ik rijk was en tijd over had. Je raadt het al …
Wat is blijven hangen van dat ontwerp is dat je voordat je maar wat in de wilde weg gaat ontwerpen eerst de belangrijkste eisen aan je boot opstelt. Deze eisen staan in het hele vervolg centraal. Iedere keuze of beslissing in het verdere traject wordt genomen aan de hand van onderstaande eisen.

Diepgang maximaal 35 cm

Het primaire vaargebied is de Waddenzee en het Lauwersmeer. Door de kleine diepgang wordt een groot deel van het Wad bevaarbaar, en kan er ook een groter deel van de eb- en vloedcyclus doorgevaren worden. Bovendien is een groot deel van het wad beschikbaar voor droogvallen. Ook op het Lauwersmeer kan met weinig diepgang mooi buiten de vaarwegen geankerd worden. Voor kusttochten is het ook veiliger: bij onvoorzien noodweer kan de boot desnoods het strand opgevaren worden. Een waterdiepte van 35 centimeter is, ook als er golven staan, goed doorwaadbaar. Er zal veel worden drooggevallen en vastgelopen dus daar moet het schip tegen kunnen.

Trailerbaar

De lengte van de hoofdromp mag niet meer dan 7 meter zijn, en de breedte in ingeklapte toestand niet meer dan 2.5 meter. Hierdoor kan de boot meegenomen worden naar warmere oorden of andere verder gelegen vaargebieden.

Zit- en slaapplaatsen voor 4 personen

Het mag enige moeite kosten, maar in principe moeten we met z’n vieren aan boord kunnen slapen. Eén dubbele en twee enkele kooien. Simpele kookgelegenheid is voldoende. Een douche en toilet past denk ik niet in een trailerbare boot, we zijn dus aangewezen op haven faciliteiten en een emmer voor noodgevallen.

Kiel en roer ophaalbaar

Omdat er veel verkenningstochten op het wad zullen worden gevaren is het te voorzien dat met regelmaat de grond geraakt zal worden. In dergelijke gevallen mag er geen schade ontstaan aan kiel en roer. Dit betekent dat de kiel draaibaar opgehaald moet kunnen worden: een centerboard en geen daggerboard dat meer verticaal wordt opgehaald. Ook het roer moet kunnen kantelen, of gemakkelijk vanuit de kuip opgehaald kunnen worden.

Snel te bouwen

Maar al te vaak heb ik websites gezien van mensen die enthousiast beginnen aan het bouwen van een multihull, en daar keurig verslag van doen. Tenminste tot de floats af zijn, of tot een ander vroeg stadium van afbouw. Daarna worden de updates steeds sporadischer om tenslotte helemaal stil te vallen. Ik vermoed dat dat stilvallen niet alleen betrekking heeft op de website, maar ook op de afbouw van de boot. Erg jammer. Waarschijnlijk heeft de betreffende bouwer niet lang genoeg het initiële enthousiasme vast kunnen houden.
Een voorbeeld dat wel tot een goed einde is gekomen is het project van Oliver Blanc die een Scarrab 22 heeft gebouwd, naar eigen zeggen en goed gedocumenteerd op zijn website, in slechts 1500 uur. De Scarrab 22 is een knikspant model. Door het gebruik van vlakke platen kan er veel sneller gebouwd worden dan wanneer voor ieder rompdeel een mal gebouwd moet worden. Toegegeven, knikspanten hebben de naam iets langzamer te zijn, maar dat neem ik op de koop toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten